Doorgaan naar hoofdcontent

Wat doet een miskraam met een vrouw....







Ja wat doet een miskraam met een vrouw, ik vond het best lastig om iets van ervaringsverhalen te vinden . Ergens vond ik dat er best veel staat over wat het is , maar niet wat het met je doet, hoe het verloop is.. Het is ook een kwetsbaar onderwerp en ergens ook nog steeds een soort van taboe.. Dus dacht ik misschien kan ik hier zelf iets mee doen, kan ik een blog maken waarbij wij vrouwen herkenning en kracht kunnen vinden bij het lezen wat andere hierover schrijven. Misschien helpt het bij de verwerking van het rouwproces, lees je iets wat je herkent of kan je er even op een andere manier bij stil staan.  Ik schrok ook van de cijfers hoeveel miskramen er eigenlijk voor komen, onze arts vertelde 1 op 5 onder de 30 en 1 op 10 boven de 30 pff niet normaal. Het is totaal niet dat ik naïef ben en dacht dit komt nooit voor, maar ik vind de cijfers wel heel hoog.

Dus wat heb ik nou gedaan.. Ik heb met medewerking van andere sterke lieve vrouwen iets gemaakt, ik stelde hun de vragen hebben zij gaf hun antwoord hierop. Ze gingen terug naar het moment wat de miskraam met hun doet/deed. Dit zodat we elkaar hier mee kunnen steunen maar ook andere vrouwen die hier mee lopen en opzoek zijn naar verhalen van andere... Want JIJ hoeft hier niet alleen mee te lopen, deel je verhaal met een dierbare hoe lastig ook. Want deze ervaring is heel eenzaam en ''alleen'' Als jezelf nooit een miskraam heb meegemaakt maar iemand in je omgeving wel stuur ze dan een link van deze blog want misschien kan het helpend zijn... Wil je weten wat de miskraam met mij deed, kijk dan bij de onderstaande links:

https://huisjeboompjehandicap.blogspot.com/2019/11/van-roze-wolk-naar-donder-wolk.html

https://huisjeboompjehandicap.blogspot.com/2019/11/een-miskraam-verwerken-maar-kan-je.html




Wat deed een miskraam met jouw?

Samantha

Hoeveel miskramen heb je gehad?

1 dit was in 2018


Hoe voelde je je toen je een miskraam kreeg? 
Op het moment dat het gebeurde had ik de verloskundige al gebeld. Zij zei eerst dat het niet zo was. Ik mocht wel eerder op een echo komen en daar was al een leeg vruchtzakje, zei ze. Ze heeft me toen ook enorm gekwetst met de opmerking “je bent nooit zwanger geweest.” Ik ben daar huilend weggelopen. Op het moment dat de miskraam begon voelde het alsof m’n buik uit elkaar gerukt werd en ik met 1000 messen gestoken werd.

Voelde je vanaf het begin al dat het niet goed zat?
Moeilijke vraag! Ja en nee. Ik wist pas met 6 weken dat ik zwanger was. Ik was al 2 weken overrijd, maar wijdde het aan de stress die ik had. M’n relatie was net kapot en ik zat niet lekker in m’n vel. Toch wilde m’n ex graag dat ik testte, vanwege m’n pijnlijke borsten. Het bleek een heel licht streepje, maar een streepje is een streepje. Ik voelde me er niet goed bij omdat ik al “even” zwanger was. M’n gevoel klopte dus!

Verloor je veel bloed of was het net zoals bij een menstruatie?
Ik verlies met m’n menstruatie veel bloed. Het enige verschil was hierbij dat ik ook daadwerkelijk een vruchtzakje verloor met een kindje erin. De armpjes en beentjes waren te zien en je zag zwarte knoopjes voor de oogjes.

Heeft je lichaam het zelf ‘’opgeruimd’’ of moest het bij jou op een andere manier, zo ja welke?
M’n lichaam stootte het (gelukkig) zelf af. Ik vind dit zelf de “mooiste” manier om afscheid van je kindje te nemen. In mijn ogen is het namelijk al vanaf de bevruchting een eitje, met andere woorden wanneer de spermacel is doorgedrongen binnen de eicel. 


Lianne 

Hoeveel miskramen heb je gehad?
3 miskramen

Hoe voelde je je toen je een miskraam kreeg?
Intens verdrietig, ik voelde mij niet volmaakt, falend dat ik geen kindje kon dragen maar hoe gek het ook klinkt ook falend naar mijn zoontje dat ik hem geen broertje of zusje kon geven.

Voelde je vanaf het begin al dat het niet goed zat?
Nee. Elke 1e echo (8wkn) was goed maar bij de 11 wkn echo ging het mis.

Verloor je veel bloed of was het net zoals bij een menstruatie?
Ik ben helemaal geen bloed verloren. Er was geen kloppend hartje en 2 keer een curettage gehad en 1 keer dmv medicijnen “opgewekt".  


Heeft je lichaam het zelf ‘’opgeruimd’’ of moest het bij jou op een andere manier, zo ja welke?
Zie antwoord hier boven.


Zwanica
Toen je de miskraam kreeg heb je dit toen voor jezelf gehouden, zo ja waarom en zo nee welke mensen vertelde je het en hoe voelde je erbij dat je dit met andere deelde?
Ik heb veel voor mezelf gehouden. Had niet de behoefte om heel veel te delen.

Hoe waren de reacties van de mensen om je heen, en wat was je gevoel bij deze reactie?
Heel wisselend. Sommige mensen zeiden; ach dan zal het niet goed geweest zijn. Op naar de volgende… anderen vermijden je… of steunden enorm. 

Had je iets gewild in de vorm van steun van andere, bij bijvoorbeeld de dag van de miskraam of de uitgerekende dag?
Geen. Dat deel ik met mij man.

Heb je een paar dagen/weken ziek gemeld of ben je vrij snel weer gaan werken?
Wat vond je daar fijn aan ? 
Niets… ik had het liever niet meegemaakt. 


Joyce
Toen je de miskraam kreeg heb je dit toen voor jezelf gehouden, zo ja waarom en zo nee welke mensen vertelde je het en hoe voelde je erbij dat je dit met andere deelde?
Nee absoluut niet. Ik ben van mening dat er geen taboe op mag rusten en ik vind het belangrijk om erover te praten. Mijn familie, vrienden en collega's wisten het zeker en nu via mijn Instagram pagina ben ik er heel open over. Het is een deel van mij inmiddels.

Hoe waren de reacties van de mensen om je heen, en wat was je gevoel bij deze reactie?
De meeste mensen reageerden heel begripvol. Toch zijn er ook mensen die niet snappen wat voor impact een miskraam heeft. Dat zijn de mensen die vinden dat het toch nog geen kindje is of maar een klompje cellen.

Had je iets gewild in de vorm van steun van andere, bij bijvoorbeeld de dag van de miskraam of de uitgerekende dag?
Eigenlijk niets. Dit is iets waar mijn man en ik wel altijd bij stil staan. Met een brandend kaarsje. 

Heb je een paar dagen/weken ziek gemeld of ben je vrij snel weer gaan werken?
Wat vond je daar fijn aan ?
Ik ben vrij snel weer gaan werken. Ik vond het fijn om snel weer afleiding te krijgen. Even niet de hele dag denken aan wat er allemaal gebeurde. Maar helaas riep mijn lichaam me op een gegeven moment wel terug. Ik heb toen in die periode 3 maanden thuis gezeten. Rust creëren en aan mezelf denken was toen echt nodig.


Marisa
Kwam jouw cyclus na je miskraam weer ‘’normaal’’ op gang?
Direct de maand erop
Heb jij je eenzaam gevoeld?
Wat deed die eenzaamheid met je?
Niet eenzaam, wel heel verdrietig 

Was er ook een soort van schaamte? En hoe ging je daar mee om?
Ik schaamde me niet

Heb je na miskraam een bepaald afscheidsritueel gedaan, zo niet had je daar wel behoefte aan gehad en als je er weer even opnieuw bij stil staat wat zou je dan gedaan hebben? 
Ik heb geen ritueel gedaan, wel erover nagedacht om bijv. Een tattoo te nemen maar uiteindelijk niet gedaan.


Mel
Kwam jouw cyclus na je miskraam weer ‘’normaal’’ op gang?
Een maand later, ik gebruik nu de mini pil en ben 2x in de maand precies om de 14 dagen ongesteld en dat vind ik prima, het is nu geen moment voor een kindje( hoop later)
Heb jij je eenzaam gevoeld?
Wat deed die eenzaamheid met je?
Eigenlijk wel, mijn vriend is chauffeur en was de tijden dat ik naar het ziekenhuis moest en tijdens de miskraam zelf niet thuis maar ver weg. Dus was heel erg moeilijk en ja iemand bellen had ik ook geen zin in. Wel geappt maar had geen behoefte aan fysiek contact 

Was er ook een soort van schaamte? En hoe ging je daar mee om?
Totaal niet. Gelukkig maar lijkt mijn vreselijk als je je moet schamen, ik ben open dus zeg gewoon wat ik voel tegen mijn naasten en tegen de mensen die willen luisteren 

Heb je na miskraam een bepaald afscheidsritueel gedaan, zo niet had je daar wel behoefte aan gehad en als je er weer even opnieuw bij stil staat wat zou je dan gedaan hebben? 
Bij de 1e heb ik niets gedaan.

Bij de 2e heb ik het vruchtje in een doosje gedaan alles testen in een potje gedaan, en deze in een kist  gestopt. En even een tijdje ik huis gehad, ontelbare kaarsje gebrand. Sta er nog steeds bij stil, zou willen dat er nog meer was wat ik kon niet als afscheidsritueel maar zou niet weten wat. 


Laura
Kon je goed met je partner het over je miskraam hebben ?
Zo niet, wat had je graag gewild dat je partner zou doen?
Zo ja, wat vond jij zo fijn dat hij voor je deed?
Niets anders. Hij deed zijn best. Het lag bij mij. Ik kon alles wat hij deed niet hebben.
Alleen een arm om me heen, een geruststellende blik op een kus was al voldoende.

Bij het krijgen van een miskraam voelt het net alsof je vrouw zijn even ontnomen wordt, heb jij dit zo ook gevoeld of had jij hier een andere gedachten bij? En wat is die gedachten?
Ja, heel erg. Dat je als vrouw zijn een van de belangrijkste taken in het leven niet kan volbrengen. Gevoel van falen, mislukking.
  
Hoe probeerde je de moment na de positieve test niet te veel bezig te zijn met de negatieve gevoelens dat het misschien mis kon gaan?
Continue strijd in mijn hoofd.
Hoe was je gevoel bij de gedachten om weer opnieuw proberen om zwanger te worden?
Goed, ik had maar een doel en dat was een tweede kindje.
                                                                                                                                       
Als je na je miskraam toch weer zwanger bent geworden, hoe veel tijd zat er tussen? 
Ik ben direct na de 2e (spontane) miskraam zwanger geraakt en inmiddels 21+3 in verwachting van een (gezonde) zoon.



Samira
Kon je goed met je partner het over je miskraam hebben ?
Zo niet, wat had je graag gewild dat je partner zou doen?
Zo ja, wat vond jij zo fijn dat hij voor je deed?
Ik vond het lastig, ik heb altijd of heel vaak het gevoel dat ik ‘’mensen’’ dan belast met mijn gevoel en dan verwerk ik het liever op mijn manier. Dit zorgt alleen juist in ieder geval in mijn relatie voor relatie perikelen. Omdat ik natuurlijk doorga zoals ik altijd doorga denkt mijn partner dat ik oké ben en eigenlijk voel ik me niet oké. Hierdoor voel ik me onbegrepen, hij vraagt niet aan mij hoe het met mij gaat en dit verwacht ik wel, maar eigenlijk doe ik dus alsof alles goed gaat ‘’onbewust’’. Ik ga naar mijn werk, ik sta te koken, ik doe de boodschappen en ik ben met mijn zoontje Rens bezig, ik ga gewoon door. De afspraken die stonden toen ik mijn miskraam kreeg, die bleven staan. Ik deed net alsof alles goed ging of ik vertelde niet wat er eigenlijk was.  Dit kan goed een goede manier zijn om te verwerken of juist niet, want verwerk je het dan eigenlijk wel? In mijn achterhoofd denk ik ook het moet er ook een keertje uit. Ik verwerk het dan “liever’’ in mijn eentje, op mijn manier, op de momenten dat het mij uitkomt zonder mijn partner of iemand anders er mee lastig te vallen. De ellende hiervan alleen is dat we elkaar dan niet begrijpen en het er dan uitkomt op de onmogelijke momenten. Ik moet meer praten, mijn gevoelens delen, hoe ik me juist echt voel en ik zou van hem willen dat hij me ruimte geeft om te verwerken, ontlasten, vragen hoe het gaat, een knuffel juist zonder te praten. Dat de verwachting wat ik denk dat er van mij verwacht wordt op een heel laag pitje staat. Meld je maar ziek, doe maar even helemaal niks, laat het allemaal maar even los. Denk maar even echt aan jezelf…

Bij het krijgen van een miskraam voelt het net alsof je vrouw zijn even ontnomen wordt, heb jij dit zo ook gevoeld of had jij hier een andere gedachten bij? En wat is die gedachten?
Ik  baalde, voor het eerst had ik het gevoel dat mijn lichaam me echt in de steek liet, kan mijn lichaam nog wel echt zwanger worden en zwanger blijven? Sluimert er iets in mijn lijf wat er voor zorgt dat ik niet zwanger mag worden. Zegt mijn lichaam stop er nu mee het is genoeg? Die gedachtes zijn er even geweest, nu probeer ik te denken; ik kan zwanger worden, ik heb een positieve test gehad! Het moet lukken. 

Hoe probeerde je de moment na de positieve test niet te veel bezig te zijn met de negatieve gevoelens dat het misschien mis kon gaan?
Elke keer als ik naar de wc ga ben ik bang dat er bloed op het wc papier zit. Dat is een angst die ik niet zo makkelijk kan los laten. Voor de rest ben ik positief en ben ik nog net niet de babykamer aan het inrichten en de babyapps aan het downloaden. 1 van de 1e dingen die ik deed was me aanmelden voor moeders voor moeders, als ik ook maar iets terug kan doen voor een andere wensmama dan is dit het minste wat ik kan doen.

Hoe was je gevoel bij de gedachten om weer opnieuw proberen om zwanger te worden?
Ik vind het lastiger merk ik. Hoelang gaan we hier nog mee door? Wanneer zeggen we het is goed geweest. Ik vind het heel pittig voor mijn relatie en ook voor mijn zoontje die zonder dat we het willen meer meekrijgt dan dat wij denken
                                                                                                                          
Als je na je miskraam toch weer zwanger bent geworden, hoe veel tijd zat er tussen? 
N.v.t.

De vrouwen die hebben geholpen bij het schrijven van mijn blog hebben allemaal dezelfde vragen ingevuld, zo heb ik ze allemaal in delen geknipt. Maar van de laatste drie vragen heb ik van iedereen het antwoord verwerkt in dit verhaal. Zoals je misschien hebt gelezen ervaart iedere vrouw een miskraam op een andere manier, het is natuurlijk ook logisch want we zijn allemaal verschillend. Maar ik denk dat wij vrouwen ons heel snel vergelijken met andere, we vinden dat we misschien te overdreven reageren op sommige situaties of juist te vlak. Maar wat je ook voelt of ervaart een nieuws als dit is totaal geen prettige ervaring....



Wat zou jij andere willen meegeven die ook een miskraam hebben gehad?

Samantha: 
Geef de hoop niet op! Ik heb ooit gelezen dat onvruchtbaarheid niet bestaat. Het idee me daar aan vast te houden hielp mij erg. En een miskraam toont aan dat je wél zwanger kunt worden! Alles komt goed op zijn tijd en jullie kleintje ligt hopelijk gauw in jullie armen!

Lianne: 
Geef jezelf de tijd en de ruimte om het een plekje te geven op de manier die bij jou past. En luister naar je gevoel en niet wat je omgeving zegt.

Zwanica:
Zoek hulp om het te verwerken. Dat geeft uiteindelijk meer rust tijdens een evt volgende zwangerschap.


Joyce:
Neem je tijd en rust om het te verwerken. Het is een onwijs verdrietige, ingrijpende gebeurtenis. Denk er niet te makkelijk over.

Marisa:
Dat er geen goed of fout is. De een voelt zich direct ellendig, de ander stapt er zo overheen. Het is persoonlijk en jij bepaalt hoe je ermee om gaat. Het is een vorm van verlies en rouw en dat vergeten veel mensen. Geef het tijd, en trek je niet teveel aan van goed bedoelde opmerkingen van anderen. Vaak komt het uit een goed hart, maar wil je het op dat moment niet horen. Reageren met “ ik vind het heel vervelend voor je of wat naar”  is een veel betere reactie dan met oplossingen komen als “ heb je al geprobeerd om ..” 

Mel:
Praten-praten-praten alsjeblief neem het beestje bij z'n staart en zeg tegen de mensen ik heb een miskraam gehad en ik voel me KUT! Ik moest soms even huilen of gillen, laat me soms met rustig en geef me soms die knuffel! En ga huilen en gillen of zit even stil, ga rennen of wandelen of zoals ik deed eet die hele doos met soesjes op! Zorg voor jezelf! Zorg-als-je-blief-voor-je-zelf!!! 

Laura:
Twijfel niet aan je jezelf, hoe moeilijk ook. Je komt hier doorheen. Wees lief voor jezelf; geef jezelf ruimte en tijd, laat je tranen vrij. Rouw om je kindje. Je kindje was er!

Samira:
Ik vind het een moeilijk, ik weet niet eens wat ik mezelf zou willen meegeven.


Wat zou je tegen jezelf willen zeggen op dat moment toen je die miskraam kreeg?

Samantha:
Ga nooit meer twijfelen aan jezelf! Een kindje dat zo geboren wordt was al niet gezond en had niet gezond ter wereld kunnen komen. 

Lianne:
Neem de tijd. Het is oké en je bent een enorm sterke vrouw.

Swanica:
Je faalt niet. Kan er niets aan doen . Het is niet mijn schuld.

Joyce:
Dat ik trots mag zijn op hoe sterk ik ben geweest. Dat het zo enorm pijnlijk is geweest iedere miskraam weer. Maar dat ik wel beter voor mezelf moet zorgen na zo'n zware gebeurtenis.

Marisa:
Dat het ok is, dat er niks mankeert en dat ik een sterke vrouw ben.

Mel:
ZORG VOOR JEZELF! ik ben eigenlijk te snel weer door gegaan, vooral na de 1e miskraam. Er waren zo veel andere gebeurtenissen omheen. 

Laura:
Twijfel niet aan je jezelf, hoe moeilijk ook. Je komt hier doorheen. Wees lief voor jezelf; geef jezelf ruimte en tijd, laat je tranen vrij. Rouw om je kindje. Je kindje was er!

Samira:

Je kan er niks aan doen, meer dan wat je allemaal doet en laat om deze wens in vervulling te laten gaan kan je niet doen. Het ligt niet aan jou dat het mis is gegaan.
 

Wat zou je tegen je partner willen zeggen?

Samantha:
Tegen m’n ex: het is maar goed dat je de keuze voor jezelf hebt gemaakt om niet vader te willen worden. Ik weet dat dit harde woorden zijn, maar als je tegen je vriendin zegt dat het maar goed is dat ze een miskraam gehad heeft ben je het vaderschap niet waard.

Tegen m’n vriend: je wordt een geweldige vader en je doet het zo goed! Je let goed op wat ik eet en drink en checkt elke dag de groei app! Je bent geweldig!
 
Lianne:
Ik heb je nodig. Ik wil je naast mij hebben bij elke stap die we moeten zeten.

Swanica:
Dat ik ontzettend dankbaar ben voor de steun die hij heeft gegeven de afgelopen jaren. Dat wij ondanks alles nog steeds samen zijn maakt ons sterk. En dat hij de beste papa is die ik maar kan wensen voor onze dochter.
Want na 10 miskramen, 8 jaar leven tussen hoop en verdriet is onze grootste wens vervuld.
Dat is iets wat ik iedereen zo ontzettend gun!

Joyce:
Ik wil hem bedanken voor zijn steun en voor zijn geduld met mij. Voor hem was het ook onwijs zwaar. Maar de man staat vaak aan de zijlijn en voelt zich nutteloos. Zijn steun heeft mij er doorheen gesleept! ❤️

Marisa:
Dat ik waardeer hoeveel hij van mij houdt en het geduld dat hij kan opbrengen in dit slopende proces.

Mel:
Praat met mij over je gevoel, huil met mij, knuffel met mij, denk met mij, doe het niet alleen, je hoeft het niet alleen. Wij kunnen dit samen en doen dit samen.

Samen zijn we sterk! En dat is zeker wel gebleken!!!
Wij hebben 1 miskraam en tegelijkertijd 1 hele zware zwangerschap mee gemaakt, het ziekte bed en overlijden van mijn vader mee gemaakt, daarna een hele heftige bevallen mee gemaakt. Uit elkaar gegaan omdat het ons te veel werd maar weer samen gekomen en Samen ons 1e kindje de helft  van onze tweeling opgevoed, zijn 1e verjaardag gevierd. Samen  ingestort en samen opgestaan, 5 weken in pijn beleeft, ziekenhuis in en ziekenhuis daarna nog een kindje moeten verliezen. Mijn nichtje ziek zien worden en weg moeten brengen, jou oom ziek zien worden en jou oom moeten weg brengen. En het jaar is nog niet voor bij! Wij staan nog steeds naast elkaar! Hand ik hand❤️ dit gaat voor bij houden van! 

Laura:
Sorry dat ik je zo van me af duwde. Je bedoelde het goed. Ik weet dat je van me houdt en me niks kwalijk neemt. Ik hou ook van jou.

Samira:
Ik weet dat jij het ook moeilijk hebt… Ik hoop dat hij weet… ik denk dat hij het wel weet, dat we samen sterk staan en we hier uit gaan komen, als we positief blijven dat we positieve dingen naar ons toe trekken en dat hopelijk onze wens in 2020 gaat uitkomen!

Lieve meiden bedankt voor jullie oprechte eerlijke een kwetsbare antwoorden, zonder jullie had ik dit niet kunnen maken. Ik wil jullie veel kracht en liefde toe wensen, jullie zijn prachtig stuk voor stuk. Wees trots op wie je bent! 

Lieve lezers heeft dit je geraakt of juist meer vragen opgeroepen, stuur me gerust een berichtje via m´n Instagram pagina of stuur me een mail naar : huisjeboompjehandicap@hotmail.com
Niet dat ik de antwoorden expert ben , maar ik sta graag voor je klaar.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Van roze wolk naar donder wolk...

Jeetje wat duren die wachtweken lang zeg, kijk ik probeer er niet de hele tijd mee bezig te zijn maar probeer dat maar eens. Hoe zeg je tegen je hersenen ''niet er mee bezig zijn, focus je op iets anders'', je vraagt je steeds maar af zou het nu wel eens lukken.  Tja de dag van de IUI , het was nog even spannend want die maandag had ik nog een ovulatie test gedaan maar die gaf negatief aan. Maar ergens dacht ik dit klopt niet, het is namelijk niet de 1ste keer dat mijn ovulatie test negatief aan gaf. Dus ik belde het ziekenhuis en ze zeiden dat ik direct moest komen want anders konden ze de uitslag van het bloed die dag niet meer bekijken. Dus ik snel naar het UMC, ik moest eerst naar de fertiliteitsafdeling om een lapformulier te halen. Daarna snel naar het bloedprikken, maar was ik nou maar eerst naar het bloedprikken gegaan om alvast een nummertje te trekken. Want jeetje toen ik daar aankwam had ik gewoon 49 mensen voor me, ja je leest het goed 49 ik dacht

Wat als je nou geen moeder wordt...

Waarom is mijn kinderwens zo enorm aanwezig, wat maakt het dat het verlangen zo enorm is.. . En wat als ik nou geen moeder wordt en Arjan geen vader wordt, wat dan... Deze vraag stelde iemand uit de kerk aan mij, ergens best een lastige vraag. Ik kon hem ook niet droog beantwoorden, met tranen in mijn ogen legde ik aan haar uit dat het verlangen zo groot is dat we daar nog niet bij hebben stil gestaan. Maar moet ik daar nu al zo bij stil staan, en hoezo moet dat nu al. Ik ben toch nog jong, of zijn we al te oud om ouders te worden..  Mogen we niet meer verlangen naar ons gezin, mogen we niet meer dromen hoe ik als moeder zal zijn en hoe Arjan de 2de naam papa zal mogen dragen? Ja allemaal vragen roept deze vraag op, ik vond het ook een verdrietige en stomme vraag. Want ergens in mij riep iemand ´´IK WORDT GEWOON MOEDER HOOR´´ , ik ben toch een keer zwanger geweest. Het is dan toch niet zo dat het nooit meer zal lukken, ik heb ook nog steeds de hoop dat het gewoon gaat lukken. Of

Wat een nachtmerrie...

                                                Ken je dat zo’n nachtmerrie waar je het liefst direct van wakker wilt worden, helaas was deze nachtmerrie werkelijkheid... Het is nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden geleden dat mijn man in het ziekenhuis lag met een longontsteking . Op een donderdag vertelde hij mij dat hij niet zo lekker was, ik vroeg hem wat hij precies had. “Ja gewoon ziek “ zei hij met een verstopte neus. Ik moest dat weekend veel werken dus ik had wat vitamines in huis gehaald en maakte een grote pan kippensoep, zodat hij niet ook hoefde na te denken wat hij ging eten dat weekend. Zo kon ook goed aan te sterken. Toen ik maandagochtend voor vertrek door mijn schoonvader werd gebeld met de vraag; of ik wist waar mijn man was, ik zei tegen m’n schoonvader dat hij gewoon thuis was. Ik vroeg hem ook waarom hij dat vroeg, hij zei dat hij had afgesproken met m’n man maar hij niet open deed. Ik zei tegen m’n schoonvader dat ik er aan kwam en hij misschien alvast onze sle