Doorgaan naar hoofdcontent

Is het niet veel makkelijker om alleen verder te gaan....

                                   
                                                  





In mijn vorige blog nam ik jullie mee in mijn verhaal, ik vertelde toen waarom ik voor deze naam heb gekozen. Maar ook schreef ik ,dat ik veel vragen had bij mijn relatie.

Mijn man en ik hebben veel met elkaar meegemaakt, overlijden van dierbaren,kinderwens, afscheid nemen van bepaalde vriendschappen. Maar voor mijn man ook de zoektocht naar de acceptatie van zijn ziekte. 
Vaak gingen we hier samen door heen, maar er waren ook veel momenten dat we beide op een apart eiland leefde. Soms is het goed om je af en toe af te zonderen van een ander, maar het is ook niet goed als je van elkaar vervreemd en meer naast elkaar dan met elkaar leeft. Dit proces van naast elkaar leven hebben wij ongeveer 1,5 geleden gehad. Mijn man was veel in zichzelf gekeerd en in een proces van het ECHT accepteren van zijn ziekte. Maar ook het overlijden van zijn moeder een plekje geven, maar ik zag daar ook de enorme strubbelingen in. Maar kan je het wel echt 100% accepteren als man, dat je mindervalide bent en je vrouw full-time bepaalde taken overneemt. En hoezo moet ik het een plekje geven dat m'n moeder overleden is.....



We zaten(zitten)ook nog in een traject van onze kinderwens, in zo'n situatie beleefd een vrouw zo'n traject ook anders dan een man. De vrouw voelt alles wat er met haar lichaam gebeurd, ondergaat een groot gedeelte van alle onderzoeken. Terwijl een man alleen "maar toe kijkt". Ik voelde me daarom ook vaak echt alleen en mijn man snapte niet altijd wat ik bedoelde. Ook liep ik tegen de dagelijkse dingen, zoals de huishoudelijke taken, waarin ik elke dag hard aan het werk was en m'n man vaak de dingen om hem heen vergat en dan achter z'n laptop belande. Hij het dan soms ook niet door had dat hij me afsnauwde en echt niet aardig tegen me deed. Maar waarin ik af en toe ook een knuffel nodig had, en die niet kreeg. Hij er ook behoefte aan had en ik het hem dan ook niet gaf omdat ik door veel dingen geïrriteerd was. Door dit soort dingen leefde we veel langs elkaar heen en kwam bij mij de vraag dan ook wel; "wil ik dit wel". Ik moet dan continu zorgen, slikken, zorgen, slikken... Ze ontstond ons eiland. 
Op een gegeven moment ben ik het gesprek met mezelf, maar ook met sommige mensen om me heen aan gegaan, dat het misschien goed was dat ik even uit huis ging. Ik dacht toen, misschien dat hij het dan gaat inziet. Zo heb ik zelf even rust en kan ik alles ALLEEN van een afstand bekijken. Maar hoe vertel je zoiets tegen je man... 
Ik dacht ik ga er niet helemaal omheen draaien ik vertel het hem gewoon, ik vertelde dit wel 2 dagen voor ik vertrok. Ik vond het namelijk ook zo wat om het te vertellen en dan pas 2 weken later weg te gaan.


Zo ben ik 2 weken van huis geweest, op verschillende adressen. Ik had bewust niet verteld waar ik heen ging, maar ook hadden we geen contact. Tijdens die 2 weken dat ik weg was, had ik goede momenten ik was toen vooral bezig om alles op een rijtje te zetten. Maar ook had ik momenten dat de situatie me aangreep en dacht; wat heb ik gedaan, waarom ben ik zo bij hem weg gegaan. Ik had ook gesprekken met dierbare vrienden die me een spiegel voor hielden en me ook de juiste vragen stelde. Het was ook heel gek want meestal stelde ik die vragen aan andere en gaf juist ik andere advies. 

Toen ik na 2 weken terug kwam en ons huis enorm vies en rommelig aantrof(ja erg he dat was het eerste wat ik zag), had ik gelijk weer dat benauwde gevoel IK MOET HIER WEG. Maar toen we samen in de avond een gesprek hadden met kennissen van ons, hadden we besloten om eerst te kijken of we dit met hulp konden oplossen. Ik ben en blijf een vechter en zei tegen mezelf ik hou toch nog te veel van hem om hem helemaal los te laten. 


We hebben toen een heel proces gehad van allerlei gesprekken en opdrachten. Maar tijdens ons nieuwe proces werd mijn man ernstig ziek, zelf zo erg ziek dat hij op het IC terecht in het UMC. Wat er toen met mij gebeurde en wat dat toen met ons maar vooral met mij deed.


Lees je in m'n volgende blog..




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van roze wolk naar donder wolk...

Jeetje wat duren die wachtweken lang zeg, kijk ik probeer er niet de hele tijd mee bezig te zijn maar probeer dat maar eens. Hoe zeg je tegen je hersenen ''niet er mee bezig zijn, focus je op iets anders'', je vraagt je steeds maar af zou het nu wel eens lukken.  Tja de dag van de IUI , het was nog even spannend want die maandag had ik nog een ovulatie test gedaan maar die gaf negatief aan. Maar ergens dacht ik dit klopt niet, het is namelijk niet de 1ste keer dat mijn ovulatie test negatief aan gaf. Dus ik belde het ziekenhuis en ze zeiden dat ik direct moest komen want anders konden ze de uitslag van het bloed die dag niet meer bekijken. Dus ik snel naar het UMC, ik moest eerst naar de fertiliteitsafdeling om een lapformulier te halen. Daarna snel naar het bloedprikken, maar was ik nou maar eerst naar het bloedprikken gegaan om alvast een nummertje te trekken. Want jeetje toen ik daar aankwam had ik gewoon 49 mensen voor me, ja je leest het goed 49 ik dacht

Wat als je nou geen moeder wordt...

Waarom is mijn kinderwens zo enorm aanwezig, wat maakt het dat het verlangen zo enorm is.. . En wat als ik nou geen moeder wordt en Arjan geen vader wordt, wat dan... Deze vraag stelde iemand uit de kerk aan mij, ergens best een lastige vraag. Ik kon hem ook niet droog beantwoorden, met tranen in mijn ogen legde ik aan haar uit dat het verlangen zo groot is dat we daar nog niet bij hebben stil gestaan. Maar moet ik daar nu al zo bij stil staan, en hoezo moet dat nu al. Ik ben toch nog jong, of zijn we al te oud om ouders te worden..  Mogen we niet meer verlangen naar ons gezin, mogen we niet meer dromen hoe ik als moeder zal zijn en hoe Arjan de 2de naam papa zal mogen dragen? Ja allemaal vragen roept deze vraag op, ik vond het ook een verdrietige en stomme vraag. Want ergens in mij riep iemand ´´IK WORDT GEWOON MOEDER HOOR´´ , ik ben toch een keer zwanger geweest. Het is dan toch niet zo dat het nooit meer zal lukken, ik heb ook nog steeds de hoop dat het gewoon gaat lukken. Of

Wat een nachtmerrie...

                                                Ken je dat zo’n nachtmerrie waar je het liefst direct van wakker wilt worden, helaas was deze nachtmerrie werkelijkheid... Het is nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden geleden dat mijn man in het ziekenhuis lag met een longontsteking . Op een donderdag vertelde hij mij dat hij niet zo lekker was, ik vroeg hem wat hij precies had. “Ja gewoon ziek “ zei hij met een verstopte neus. Ik moest dat weekend veel werken dus ik had wat vitamines in huis gehaald en maakte een grote pan kippensoep, zodat hij niet ook hoefde na te denken wat hij ging eten dat weekend. Zo kon ook goed aan te sterken. Toen ik maandagochtend voor vertrek door mijn schoonvader werd gebeld met de vraag; of ik wist waar mijn man was, ik zei tegen m’n schoonvader dat hij gewoon thuis was. Ik vroeg hem ook waarom hij dat vroeg, hij zei dat hij had afgesproken met m’n man maar hij niet open deed. Ik zei tegen m’n schoonvader dat ik er aan kwam en hij misschien alvast onze sle