Doorgaan naar hoofdcontent

Met een handicap een kind opvoeden, kan dat???






Is het wel verstandig dat jullie aan kinderen beginnen. Weet je waar je aan begint, hij kan helemaal niet voor zijn kind zorgen. Zucht ja deze teksten hebben wij van verschillende kanten gehoord....

Ik weet nog wel 6 jaar geleden toen wij net waren gestart met ons fertiliteitstraject, de artsen raden ons aan dat we ook een afspraak zouden maken bij een maatschappelijk werkster. Van mijn man hoefde het niet zo nodig , maar mij leek het wel belangrijk want het was niet niks wat we gingen doen. Met enorme tegenzin stemde hij er uiteindelijk mee in, hihi nu komt het een beetje over of ik hem gedwongen had maar na een paar goede gesprekken besloten we om een afspraak te maken. Het contact met de maatschappelijk werkster hadden we via het ziekenhuis, wat ik toen wel gek vond was dat we die afspraak hadden in het zelfde gebouw waar er ook kinderen werden geboren. Ja wij lopen voor ons fertiliteitstraject in het UMC in Utrecht en de maatschappelijk werkster zat in het gebouw van het WKZ(Wilhelmina kinderziekenhuis). Soms wel lastig omdat je hoopt dat de eerste keer zal zijn dat je zo´n ziekenhuis betreed omdat je zelf net bevallen bent. 

Nou de eerste keer liep het gesprek een beetje stroef , maar ja was natuurlijk ook logisch want we kende die vrouw helemaal niet en zij ons niet. Ook had m´n man af en toe het gevoel van ´´wat doe ik hier´´.  Op een gegeven moment kwamen ook de vragen en opmerkingen zoals : of het wel verstandig was dat wij aan kinderen begonnen.  Vooral omdat het kind dan als enige in de klas in zo´n situatie zit en hoe zal het voor het kind zijn. Dus ik vroeg haar toen ook wat ze daar precies mee bedoelde, toen zei ze; ja want het kind heeft op een gegeven moment geen vader meer. Nog steeds snapte ik niet wat ze bedoelde en ik werd ook een beetje boos door haar opmerking. Toen ze het stapje voor stapje ging uit leggen werd ik steeds bozer, maar was ook bezig om mezelf rustig te krijgen om op een rustige manier haar uit te leggen wat ik van haar opmerking vond. Ik legde haar uit ; euhh m´n man gaat niet dood. En als mijn man op een gegeven moment wat minder kan dan gaat hij er alles op alles aan doen om dan andere dingen met z´n kind te doen. Ik legde haar ook uit dat wij heus niet het eerste gezin worden waarbij één van de ouders een aandoening heeft. Je ook zat alleenstaande ouders hebt. Mogen die dan ook geen kinderen hebben... Terwijl ik daar zat begon ik steeds meer spijt te krijgen dat we gekozen hadden voor een maatschappelijk werkster, ik dacht echt waar bemoei je je mee.




Kijk ik vind het goed als mensen vragen stellen zoals hoe we het gaan doen als mijn man nog minder kan, maar waarom zo negatief. Waarom niet kijken naar wat we/hij wel gaat kunnen. De situatie is al zo negatief, ja m´n man is ziek en zal misschien steeds minder kunnen. De andere afspraken ging ze het gelukkig over andere onderwerpen hebben, onder andere ging ze met ons samen kijken welke behandelingen er allemaal zijn binnen het fertiliteitstraject. 

Maar ook onze huisarts kwam met dezelfde soort vragen en opmerkingen, ik zat dan voor mijn schouder bij de huisarts. Toen ze ineens out off the blue een vraag/opmerking maakte van; is het wel verstandig als jullie aan kinderen beginnen, hoe zou het voor het kind zijn dit gun je een kind toch niet. Ook hier probeerde ik mezelf in te houden, ik werd zo boos!! Ze begon het gesprek eerst wel heel lief, dat ze dat weekend aan ons moest denken. Maar waarom deze opmerkingen, ik dacht: `ik vroeg niet eens jou mening en dan drop je even dit. Maar het bleef niet bij deze ene keer, helaas deed ze dit ook bij 2 andere afspraken. Bij de laatste afspraak kwam ik thuis en zei ik tegen mijn man ik ga bij deze huisarts weg, ik ben helemaal klaar met haar. Tja en die laatste keer was ongeveer 2 maanden voordat mijn man ziek werd, ik dacht toen iedere keer ja ik ga overstappen naar een andere huisarts. Maar ja toen ineens werd Arjan heel ziek(heb je dit verhaal nog niet gelezen deze vind je onder de naam ´´wat een nachtmerrie´´). Nu ben ik nog steeds niet overgestapt zucht nu heeft ze me wel heel fijn geholpen met de klachten die ik nu heb( ook hier vind je een blog over op de pagina´´Burn out/overspannen wie ik...´´). Van allebei de blogs plaatst ik onder deze blog een link. 

We hebben ook vaak van andere mensen bepaalde vragen gehad rondom dit onderwerp, weer moeten wij ons dan verdedigen. Soms vind ik dit wel lastig omdat wij samen deze keuze maken, tuurlijk zal niet alles perfect gaan maar wie is er perfect. Tuurlijk zal mijn leven er heel anders uit gaan zien, en dat accepteer ik ook. Mijn man zal als het zo ver is vanuit het ziekenhuis ook handvatten en tools krijgen hoe hij bepaalde dingen kan doen bij zijn kind. Zijn fysiotherapeut heeft hem ook een paar jaar geleden al bepaalde dingen laten zien en doen. Ja mocht het zover zijn dan zal ons leven een hele andere invulling hebben, maar wij willen dit met open armen ontvangen....



https://huisjeboompjehandicap.blogspot.com/2019/07/wat-een-nachtmerrie.html?m=1

https://huisjeboompjehandicap.blogspot.com/2019/09/burn-out-overspannen-wie-ik.html?m=1







Reacties

Populaire posts van deze blog

Van roze wolk naar donder wolk...

Jeetje wat duren die wachtweken lang zeg, kijk ik probeer er niet de hele tijd mee bezig te zijn maar probeer dat maar eens. Hoe zeg je tegen je hersenen ''niet er mee bezig zijn, focus je op iets anders'', je vraagt je steeds maar af zou het nu wel eens lukken.  Tja de dag van de IUI , het was nog even spannend want die maandag had ik nog een ovulatie test gedaan maar die gaf negatief aan. Maar ergens dacht ik dit klopt niet, het is namelijk niet de 1ste keer dat mijn ovulatie test negatief aan gaf. Dus ik belde het ziekenhuis en ze zeiden dat ik direct moest komen want anders konden ze de uitslag van het bloed die dag niet meer bekijken. Dus ik snel naar het UMC, ik moest eerst naar de fertiliteitsafdeling om een lapformulier te halen. Daarna snel naar het bloedprikken, maar was ik nou maar eerst naar het bloedprikken gegaan om alvast een nummertje te trekken. Want jeetje toen ik daar aankwam had ik gewoon 49 mensen voor me, ja je leest het goed 49 ik dacht

Wat als je nou geen moeder wordt...

Waarom is mijn kinderwens zo enorm aanwezig, wat maakt het dat het verlangen zo enorm is.. . En wat als ik nou geen moeder wordt en Arjan geen vader wordt, wat dan... Deze vraag stelde iemand uit de kerk aan mij, ergens best een lastige vraag. Ik kon hem ook niet droog beantwoorden, met tranen in mijn ogen legde ik aan haar uit dat het verlangen zo groot is dat we daar nog niet bij hebben stil gestaan. Maar moet ik daar nu al zo bij stil staan, en hoezo moet dat nu al. Ik ben toch nog jong, of zijn we al te oud om ouders te worden..  Mogen we niet meer verlangen naar ons gezin, mogen we niet meer dromen hoe ik als moeder zal zijn en hoe Arjan de 2de naam papa zal mogen dragen? Ja allemaal vragen roept deze vraag op, ik vond het ook een verdrietige en stomme vraag. Want ergens in mij riep iemand ´´IK WORDT GEWOON MOEDER HOOR´´ , ik ben toch een keer zwanger geweest. Het is dan toch niet zo dat het nooit meer zal lukken, ik heb ook nog steeds de hoop dat het gewoon gaat lukken. Of

Wat een nachtmerrie...

                                                Ken je dat zo’n nachtmerrie waar je het liefst direct van wakker wilt worden, helaas was deze nachtmerrie werkelijkheid... Het is nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden geleden dat mijn man in het ziekenhuis lag met een longontsteking . Op een donderdag vertelde hij mij dat hij niet zo lekker was, ik vroeg hem wat hij precies had. “Ja gewoon ziek “ zei hij met een verstopte neus. Ik moest dat weekend veel werken dus ik had wat vitamines in huis gehaald en maakte een grote pan kippensoep, zodat hij niet ook hoefde na te denken wat hij ging eten dat weekend. Zo kon ook goed aan te sterken. Toen ik maandagochtend voor vertrek door mijn schoonvader werd gebeld met de vraag; of ik wist waar mijn man was, ik zei tegen m’n schoonvader dat hij gewoon thuis was. Ik vroeg hem ook waarom hij dat vroeg, hij zei dat hij had afgesproken met m’n man maar hij niet open deed. Ik zei tegen m’n schoonvader dat ik er aan kwam en hij misschien alvast onze sle